Study-unit DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY

Course name Philosophy and psychological science and techniques
Study-unit Code GP003490
Curriculum Comune a tutti i curricula
Lecturer Aurora Vecchini
CFU 12
Course Regulation Coorte 2017
Supplied 2017/18
Type of study-unit Obbligatorio (Required)
Type of learning activities Attività formativa integrata
Partition

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY I FORM

Code GP003499
CFU 6
Lecturer Aurora Vecchini
Learning activities Caratterizzante
Area Discipline scientifiche demoetnoantropologiche, pedagogiche, psicologiche e economiche
Sector M-PSI/04
Type of study-unit Obbligatorio (Required)

Cognomi A-L

CFU 6
Lecturer Aurora Vecchini
Lecturers
  • Aurora Vecchini
Hours
  • 36 ore - Aurora Vecchini
Language of instruction Italian
Contents The origins of developmental psychology.The current theoretical issues.
Reference texts -Santrock J.W. (2017), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano.-De BeniR., Borrella E. (a cura di), (2015), Psicologia dell’invecchiamento e della longevità, Il Mulino, Bologna.Scegliere un testo tra i seguenti:-Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze.- Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze.- Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell’apprendimento, Il Mulino, Bologna.Farneti P., savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano.-Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento.-Iacoboni M. (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino.-Inguglia C., Lo Coco A. (2013), resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.-Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il Mulino, Bologna.-Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna.-Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni. I legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina, Milano.-Palmonari A. (a cura di), (2011), Psicologia dell’adolescenza, Il Mulino, Bologna.
Educational objectives The main goal is to provide student with knowledge and skills on the topics of the psychology of the development life-span in particular on the corrent scientific approaches multicausal. Such knowledge and skills need to be acquired for a proper comparison between typical and atypical development.
Prerequisites In order to understand more effective corse content, it is necessary that the student has same knowledge of general psycology.
Teaching methods All topics of the course will be presented in the classroom with the support of slides. Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and some clinical cases.
Learning verification modality Written test
Extended program The nature of child development. Bological processes. Cognition and Language. Social and emotional development. Comparison of typical and atypical development.

Cognomi M-Z

CFU 6
Lecturer Alvaro Paolacci
Lecturers
  • Alvaro Paolacci
Hours
  • 36 ore - Alvaro Paolacci
Language of instruction Italian
Contents
The nature of child development. Biological processes.
Cognition and language.
Reference texts
-Santrock J.W. (2013), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano.
- De Beni R., Borrella E. (a cura di), (2015), Psicologia dell'invecchiamento e della longevità, Il Mulino, Bologna.

Choose a text from the following:
- Attili G. (2016), L'amore imperfetto. Perchè i genitori non sono sempre come li vorremmo, Il Mulino, Bologna.
- Aureli T., Perrucchini P., (2014), Osservare e valutare il comportamento del bambino, Il Mulino, Bologna.
- Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze.
- Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze.
- Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell'apprendimento, Il Mulino, Bologna. - Farneti P., Savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano.
- Fava Vizziello G. (2003), Psicopatologia dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento.
- Gnisci A., Pedon A. (II ed. 2016), Metodologia della ricerca psicologica, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Fondamenti di neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Iacoboni M., (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino.
- Inguglia C., Lo Coco A. (2013), Resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Lucidi F., Alivernini F., Pedon A. (2008), Metodologia della ricerca qualitativa, Il Mulino, Bologna.
- Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il mulino, Bologna.
- Mazzoncini B., Musatti L. (2012), I disturbi dello sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano.
- Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna - Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni, i legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano.
- Palmonari A. (a cura di), (2011), Psicologia dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2006), So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Raffaello Cortina, Milano.
- Soresi S., (2007), Psicologia delle disabilità, Il Mulino, Bologna.
- Zanobi M., Usai M.C. (2011), Psicologia della disabilità e dei disturbi dello sviluppo, Franco Angeli, Milano.
Educational objectives
At the end of the course the students will have acquired basic knowledge about the main teaching theories
Prerequisites
In order to understand the contents of the course more effectively, the student must have acquired some knowledge of general psychology.
Teaching methods
- Classroom lectures on all course topics with slide support;
- Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and on some clinical cases
Learning verification modality
Written test
Extended program
09/25/2017
Introduction to Developmental Psychology. The nature of child development
09/28/2017
Processes and periods of development. Theories of Development
09/29/2017
Psychoanalytic theory. Freud and the unconscious
02/10/2017
Psycho-social theory of Erikson
05/10/2017
Cognitive theories: Piaget
06/10/2017
Cognitive theories: Piaget
09/10/2017
Socio-cultural Cognitive Theory: Vygotsky
12/10/2017
Classic Conditioning and Operating Conditioning: Pavlov and Skinner
13/10/2017
Piaget theory on Cognitive Development
16/10/2017
Permanence of Object and Constancy of Object
19/10/2017
Theories of Cognitive Development of Vygotsky
20/10/2017
The development of intelligence. Level test: use and abuse
23/10/2017
Theories of Multiple Intelligences
26/10/2017
The language
27/10/2017
Language Development. Biological and environmental factors
30/10/2017
Systems and rules of language
06/11/2017
Emotional and Affective Development
09/11/2017
Emotions. Emotional competence

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY II FORM

Code GP003500
CFU 6
Lecturer Aurora Vecchini
Learning activities Caratterizzante
Area Discipline scientifiche demoetnoantropologiche, pedagogiche, psicologiche e economiche
Sector M-PSI/04
Type of study-unit Obbligatorio (Required)

Cognomi A-L

CFU 6
Lecturer Aurora Vecchini
Lecturers
  • Aurora Vecchini
Hours
  • 36 ore - Aurora Vecchini
Language of instruction Italian
Contents Social contexts of development.Losses and gains in the life-span.
Reference texts Santrock J.W. (2017), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano.-De BeniR., Borrella E. (a cura di), (2015), Psicologia dell’invecchiamento e della longevità, Il Mulino, Bologna.Scegliere un testo tra i seguenti:-Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze.- Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze.- Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell’apprendimento, Il Mulino, Bologna.Farneti P., savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano.-Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento.-Iacoboni M. (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino.-Inguglia C., Lo Coco A. (2013), resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.-Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il Mulino, Bologna.-Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna.-Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni. I legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina, Milano.-Palmonari A. (a cura di), (2011), Psicologia dell’adolescenza, Il Mulino, Bologna.
Educational objectives The main goal of education is to provide students with knowledge and skills regarding the most important development contexts.
Prerequisites In order to understand more effective course content, it is necessary that the student has same knowledge of general psychology.
Teaching methods All topics of the course will be presented in the classroom with the support of slides.Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and some clinical cases.
Learning verification modality Written test
Extended program The social contexts of development: family, peers, school, culture.The psychology of aging. Issues, problems and perspective of the psychology of aging. The aging brain. Intelligence and memory. Cognitive mechanisms of base. Emotions, motivations and personality active aging. Successful aging: live long, live well.

Cognomi M-Z

CFU 6
Lecturer Alvaro Paolacci
Lecturers
  • Alvaro Paolacci
Hours
  • 36 ore - Alvaro Paolacci
Language of instruction Italian
Contents
Socio-emotional development. Comparison between typical and atypical development.
Reference texts
-Santrock J.W. (2013), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano.
- De Beni R., Borrella E. (a cura di), (2015), Psicologia dell'invecchiamento e della longevità, Il Mulino, Bologna.


Choose a text from the following:
- Attili G. (2016), L'amore imperfetto. Perchè i genitori non sono sempre come li vorremmo, Il Mulino, Bologna.
- Aureli T., Perrucchini P., (2014), Osservare e valutare il comportamento del bambino, Il Mulino, Bologna.
- Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze.
- Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze.
- Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell'apprendimento, Il Mulino, Bologna. - Farneti P., Savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano.
- Fava Vizziello G. (2003), Psicopatologia dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento.
- Gnisci A., Pedon A. (II ed. 2016), Metodologia della ricerca psicologica, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Fondamenti di neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Iacoboni M., (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino.
- Inguglia C., Lo Coco A. (2013), Resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Lucidi F., Alivernini F., Pedon A. (2008), Metodologia della ricerca qualitativa, Il Mulino, Bologna.
- Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il mulino, Bologna.
- Mazzoncini B., Musatti L. (2012), I disturbi dello sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano.
- Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna - Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni, i legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano.
- Palmonari A. (a cura di), (2011), Psicologia dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2006), So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Raffaello Cortina, Milano.
- Soresi S., (2007), Psicologia delle disabilità, Il Mulino, Bologna.
- Zanobi M., Usai M.C. (2011), Psicologia della disabilità e dei disturbi dello sviluppo, Franco Angeli, Milano.
Educational objectives
At the end of the course the students will have acquired basic knowledge about the main teaching theories
Prerequisites
In order to understand the contents of the course more effectively, the student must have acquired some knowledge of general psychology.
Teaching methods
- Classroom lectures on all course topics with slide support;
- Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and on some clinical cases
Learning verification modality
Written test
Extended program
11/10/2017
Brain and emotions
13/11/2017
Development of emotions
16/11/2017
Stress and coping strategies
17/11/2017
Bowlby attachment theory
23/11/2017
Differences in attachment during development
24/11/2017
Styles of care and attachment
27/11/2017
The Strange Situation
30/11/2017
The family
01/12/2017
Parenting styles and discipline
04/12/2017
The old and new addictions
07/12/2017
The new dependencies: Hikikomori and pro-ana sites
12/11/2017
Maltreatment and types of abuse
15/12/2017
Children with disabilities
18/12/2017
Specific Learning Disorders
20/12/2017
DSA in the DSM 5
21/12/2017
Attention Deficit Hyperactivity Disorder
22/12/2017
Autism Spectrum Disorders