Study-unit DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
Course name | Philosophy and psychological science and techniques |
---|---|
Study-unit Code | GP003490 |
Curriculum | Comune a tutti i curricula |
Lecturer | Aurora Vecchini |
CFU | 12 |
Course Regulation | Coorte 2017 |
Supplied | 2017/18 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
Type of learning activities | Attività formativa integrata |
Partition |
DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY I FORM
Code | GP003499 |
---|---|
CFU | 6 |
Lecturer | Aurora Vecchini |
Learning activities | Caratterizzante |
Area | Discipline scientifiche demoetnoantropologiche, pedagogiche, psicologiche e economiche |
Sector | M-PSI/04 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
Cognomi A-L
CFU | 6 |
---|---|
Lecturer | Aurora Vecchini |
Lecturers |
|
Hours |
|
Language of instruction | Italian |
Contents | The origins of developmental psychology.The current theoretical issues. |
Reference texts | -Santrock J.W. (2017), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano.-De BeniR., Borrella E. (a cura di), (2015), Psicologia dell’invecchiamento e della longevità, Il Mulino, Bologna.Scegliere un testo tra i seguenti:-Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze.- Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze.- Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell’apprendimento, Il Mulino, Bologna.Farneti P., savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano.-Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento.-Iacoboni M. (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino.-Inguglia C., Lo Coco A. (2013), resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.-Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il Mulino, Bologna.-Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna.-Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni. I legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina, Milano.-Palmonari A. (a cura di), (2011), Psicologia dell’adolescenza, Il Mulino, Bologna. |
Educational objectives | The main goal is to provide student with knowledge and skills on the topics of the psychology of the development life-span in particular on the corrent scientific approaches multicausal. Such knowledge and skills need to be acquired for a proper comparison between typical and atypical development. |
Prerequisites | In order to understand more effective corse content, it is necessary that the student has same knowledge of general psycology. |
Teaching methods | All topics of the course will be presented in the classroom with the support of slides. Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and some clinical cases. |
Learning verification modality | Written test |
Extended program | The nature of child development. Bological processes. Cognition and Language. Social and emotional development. Comparison of typical and atypical development. |
Cognomi M-Z
CFU | 6 |
---|---|
Lecturer | Alvaro Paolacci |
Lecturers |
|
Hours |
|
Language of instruction | Italian |
Contents | The nature of child development. Biological processes. Cognition and language. |
Reference texts | -Santrock J.W. (2013), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano. - De Beni R., Borrella E. (a cura di), (2015), Psicologia dell'invecchiamento e della longevità, Il Mulino, Bologna. Choose a text from the following: - Attili G. (2016), L'amore imperfetto. Perchè i genitori non sono sempre come li vorremmo, Il Mulino, Bologna. - Aureli T., Perrucchini P., (2014), Osservare e valutare il comportamento del bambino, Il Mulino, Bologna. - Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze. - Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze. - Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell'apprendimento, Il Mulino, Bologna. - Farneti P., Savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano. - Fava Vizziello G. (2003), Psicopatologia dello sviluppo, Il Mulino, Bologna. - Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento. - Gnisci A., Pedon A. (II ed. 2016), Metodologia della ricerca psicologica, Il Mulino, Bologna. - Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Fondamenti di neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna. - Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna. - Iacoboni M., (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino. - Inguglia C., Lo Coco A. (2013), Resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna. - Lucidi F., Alivernini F., Pedon A. (2008), Metodologia della ricerca qualitativa, Il Mulino, Bologna. - Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il mulino, Bologna. - Mazzoncini B., Musatti L. (2012), I disturbi dello sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano. - Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna - Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni, i legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano. - Palmonari A. (a cura di), (2011), Psicologia dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna. - Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2006), So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Raffaello Cortina, Milano. - Soresi S., (2007), Psicologia delle disabilità, Il Mulino, Bologna. - Zanobi M., Usai M.C. (2011), Psicologia della disabilità e dei disturbi dello sviluppo, Franco Angeli, Milano. |
Educational objectives | At the end of the course the students will have acquired basic knowledge about the main teaching theories |
Prerequisites | In order to understand the contents of the course more effectively, the student must have acquired some knowledge of general psychology. |
Teaching methods | - Classroom lectures on all course topics with slide support; - Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and on some clinical cases |
Learning verification modality | Written test |
Extended program | 09/25/2017 Introduction to Developmental Psychology. The nature of child development 09/28/2017 Processes and periods of development. Theories of Development 09/29/2017 Psychoanalytic theory. Freud and the unconscious 02/10/2017 Psycho-social theory of Erikson 05/10/2017 Cognitive theories: Piaget 06/10/2017 Cognitive theories: Piaget 09/10/2017 Socio-cultural Cognitive Theory: Vygotsky 12/10/2017 Classic Conditioning and Operating Conditioning: Pavlov and Skinner 13/10/2017 Piaget theory on Cognitive Development 16/10/2017 Permanence of Object and Constancy of Object 19/10/2017 Theories of Cognitive Development of Vygotsky 20/10/2017 The development of intelligence. Level test: use and abuse 23/10/2017 Theories of Multiple Intelligences 26/10/2017 The language 27/10/2017 Language Development. Biological and environmental factors 30/10/2017 Systems and rules of language 06/11/2017 Emotional and Affective Development 09/11/2017 Emotions. Emotional competence |
DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY II FORM
Code | GP003500 |
---|---|
CFU | 6 |
Lecturer | Aurora Vecchini |
Learning activities | Caratterizzante |
Area | Discipline scientifiche demoetnoantropologiche, pedagogiche, psicologiche e economiche |
Sector | M-PSI/04 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
Cognomi A-L
CFU | 6 |
---|---|
Lecturer | Aurora Vecchini |
Lecturers |
|
Hours |
|
Language of instruction | Italian |
Contents | Social contexts of development.Losses and gains in the life-span. |
Reference texts | Santrock J.W. (2017), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano.-De BeniR., Borrella E. (a cura di), (2015), Psicologia dell’invecchiamento e della longevità, Il Mulino, Bologna.Scegliere un testo tra i seguenti:-Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze.- Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze.- Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell’apprendimento, Il Mulino, Bologna.Farneti P., savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano.-Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento.-Iacoboni M. (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino.-Inguglia C., Lo Coco A. (2013), resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.-Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il Mulino, Bologna.-Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna.-Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni. I legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina, Milano.-Palmonari A. (a cura di), (2011), Psicologia dell’adolescenza, Il Mulino, Bologna. |
Educational objectives | The main goal of education is to provide students with knowledge and skills regarding the most important development contexts. |
Prerequisites | In order to understand more effective course content, it is necessary that the student has same knowledge of general psychology. |
Teaching methods | All topics of the course will be presented in the classroom with the support of slides.Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and some clinical cases. |
Learning verification modality | Written test |
Extended program | The social contexts of development: family, peers, school, culture.The psychology of aging. Issues, problems and perspective of the psychology of aging. The aging brain. Intelligence and memory. Cognitive mechanisms of base. Emotions, motivations and personality active aging. Successful aging: live long, live well. |
Cognomi M-Z
CFU | 6 |
---|---|
Lecturer | Alvaro Paolacci |
Lecturers |
|
Hours |
|
Language of instruction | Italian |
Contents | Socio-emotional development. Comparison between typical and atypical development. |
Reference texts | -Santrock J.W. (2013), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano. - De Beni R., Borrella E. (a cura di), (2015), Psicologia dell'invecchiamento e della longevità, Il Mulino, Bologna. Choose a text from the following: - Attili G. (2016), L'amore imperfetto. Perchè i genitori non sono sempre come li vorremmo, Il Mulino, Bologna. - Aureli T., Perrucchini P., (2014), Osservare e valutare il comportamento del bambino, Il Mulino, Bologna. - Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze. - Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze. - Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell'apprendimento, Il Mulino, Bologna. - Farneti P., Savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano. - Fava Vizziello G. (2003), Psicopatologia dello sviluppo, Il Mulino, Bologna. - Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento. - Gnisci A., Pedon A. (II ed. 2016), Metodologia della ricerca psicologica, Il Mulino, Bologna. - Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Fondamenti di neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna. - Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna. - Iacoboni M., (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino. - Inguglia C., Lo Coco A. (2013), Resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna. - Lucidi F., Alivernini F., Pedon A. (2008), Metodologia della ricerca qualitativa, Il Mulino, Bologna. - Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il mulino, Bologna. - Mazzoncini B., Musatti L. (2012), I disturbi dello sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano. - Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna - Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni, i legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano. - Palmonari A. (a cura di), (2011), Psicologia dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna. - Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2006), So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Raffaello Cortina, Milano. - Soresi S., (2007), Psicologia delle disabilità, Il Mulino, Bologna. - Zanobi M., Usai M.C. (2011), Psicologia della disabilità e dei disturbi dello sviluppo, Franco Angeli, Milano. |
Educational objectives | At the end of the course the students will have acquired basic knowledge about the main teaching theories |
Prerequisites | In order to understand the contents of the course more effectively, the student must have acquired some knowledge of general psychology. |
Teaching methods | - Classroom lectures on all course topics with slide support; - Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and on some clinical cases |
Learning verification modality | Written test |
Extended program | 11/10/2017 Brain and emotions 13/11/2017 Development of emotions 16/11/2017 Stress and coping strategies 17/11/2017 Bowlby attachment theory 23/11/2017 Differences in attachment during development 24/11/2017 Styles of care and attachment 27/11/2017 The Strange Situation 30/11/2017 The family 01/12/2017 Parenting styles and discipline 04/12/2017 The old and new addictions 07/12/2017 The new dependencies: Hikikomori and pro-ana sites 12/11/2017 Maltreatment and types of abuse 15/12/2017 Children with disabilities 18/12/2017 Specific Learning Disorders 20/12/2017 DSA in the DSM 5 21/12/2017 Attention Deficit Hyperactivity Disorder 22/12/2017 Autism Spectrum Disorders |