Study-unit MONITORING VEGETATION SYSTEMS
Course name | Biology |
---|---|
Study-unit Code | A001061 |
Curriculum | Bioambientale |
Lecturer | Corrado Marceno' |
Lecturers |
|
Hours |
|
CFU | 6 |
Course Regulation | Coorte 2023 |
Supplied | 2023/24 |
Supplied other course regulation | |
Learning activities | Caratterizzante |
Area | Discipline del settore biodiversità e ambiente |
Sector | BIO/03 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
Type of learning activities | Attività formativa monodisciplinare |
Language of instruction | English |
Contents | Plant communities and their ecological features. The Habitat Directive 92/43 / EEC. The European classification systems (Natura 2000, EUNIS, Corine Biotopes, and Corine Land Cover). The Umbria region's Special Conservation Areas (SACs) and Special Protection Areas (ZPS). Habitats' pressures and threats with particular attention to climate change and invasive species. The Umbria region's invasive, endemic, and rare species. Vegetation monitoring methods. Elements of vegetation cartography. |
Reference texts | Lecture notes - Angelini P., Casella L., Grignetti A., Genovesi P., (ed.). Manuali per il monitoraggio di specie e habitat di interesse comunitario (Direttiva 92/43/CEE) in Italia: habitat. ISPRA, Serie Manuali e Linee Guida, 142/2016. https://www.isprambiente.gov.it/public_files/direttivahabitat/ Manuale-142-2016.pdf Particolare attenzione verrà data alle rete Natura 2000 e alle specie vegetali della regione Umbria. Prerequisiti Nessuno Metodi didattici - Lezioni frontali tradizionali, supportate da immagini PPT, accompagnate da didattica interattiva. - Esercitazioni per la determinazione di specie vegetali. - Visite in campo con esercitazioni sul monitoraggio delle specie aliene invasive. - Laboratorio di cartografia con QGIS Altre informazioni Il corso potrà essere erogato in inglese se presenti studenti Erasmus Modalità di verifica dell'apprendimento Prova orale finale: Gli studenti dovranno rispondere a domande sugli argomenti trattati durante il corso e nelle attività di laboratorio. Programma esteso - Le comunità vegetali, dalla fitosociologia alla Direttiva Habitat. - La Direttiva habitat - I principali sistemi europei di classificazione (Natura 2000, EUNIS, Corine Biotopes e Corine Land Cover) - Le Zone Speciali di Conservazione (ZSC) e le Zone di Protezione Speciale (ZPS) della regione Umbria - Gli habitat di interesse comunitario (Allegato I) - Habitat acquatici e ripariali - Habitat costieri - Habitat di torbiera - Habitat di prateria - Habitat arbustivi e rupestri - Habitat forestali - Le pressioni e minacce - Le principali specie invasive, le endemiche e rare, e le specie di direttiva della regione Umbria - Metodologie di campionamento e tecniche di monitoraggio degli habitat e delle specie - Elementi di cartografia di specie e habitat - Attività di campo per monitoraggio delle specie e habitat - Attività di laboratorio per l’analisi dei dati raccolti - Attività di laboratorio di cartografia - Celesti-Grapow et al., 2010. "Flora vascolare alloctona e invasiva delle regioni d'Italia". http://bot.biologia.unipi.it/chiavi/dpn_flora_alloctona.pdf - DIRETTIVA 92/43/CEE DEL CONSIGLIO del 21 maggio 1992 relativa alla conservazione degli habitat naturali e seminaturali e della flora e della fauna selvatiche. europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1992L0043:20070 101:IT:PDF - Galasso et al., 2018. “An updated checklist of the vascular flora alien to I t a l y ” : https://flore.unifi.it/retrieve/handle/2158/1118806/312971/Galasso%20et %20al.%20_Alien%20Flora_Italy_PlBiosyst_2018.pdf - QGIS |
Educational objectives | The course will focus on the Natura 2000 network and the plant species of the Umbria region. At the end of the course, students will acquire the keys to reading and interpreting the landscape. They will know the European regulations for protecting and conserving species and habitats. They will develop the essential skills to organize a monitoring plan critically. Finally, students will increase their cartographic skills using the open-source Qgis. |
Teaching methods | - Traditional lectures, supported by PPT images, accompanied by interactive teaching. - Laboratory activity focused on the determination of plant species. - Field work focused on the monitoring of invasive alien species. -Lab-based Course on QGIS |
Learning verification modality | Final oral exam: Students will have to answer questions on the topics covered during the course and field activities. |
Extended program | Plant Communities, from Phytosociology To The Habitat Directive. - The Habitats Directive - European Classification Systems (Natura 2000, Eunis, Corine Biotopes, And Corine Land Cover) - The Special Conservation Areas (Sacs) And Special Protection Areas (Zps) Of The Umbria Region - Habitats Of Community Interest (Annex I) - Aquatic And Riparian Habitats - Coastal And Halophytic Habitats - Raised Bogs And Mires And Fens Habitats - Natural And Semi-Natural Grassland Habitats - Rocky Habitats - Temperate Heath And Scrub And Sclerophyllous Scrub - Forests - Pressures And Threats - The Invasive, Endemic, And Rare Species, And The Habitat Directive Species Of The Umbria Region - Sampling Methodologies And Habitat And Species Monitoring Techniques - Elements Of Cartography Of Species And Habitats - Field Activities For Species And Habitat Monitoring - Laboratory Activities For The Analysis Of The Collected Data - Cartography Laboratory Activities |