Insegnamento LETTERATURA INGLESE II

Nome del corso Lingue e culture straniere
Codice insegnamento 35308009
Curriculum Comune a tutti i curricula
Docente responsabile Annalisa Volpone
Docenti
  • Annalisa Volpone
Ore
  • 54 ore - Annalisa Volpone
CFU 9
Regolamento Coorte 2023
Erogato Erogato nel 2024/25
Erogato altro regolamento
Attività Caratterizzante
Ambito Letterature straniere
Settore L-LIN/10
Tipo insegnamento Opzionale (Optional)
Tipo attività Attività formativa monodisciplinare
Lingua insegnamento Italiano
Contenuti This course explores the evolution of the ghost story within the Modernist literary movement, focusing on works by James Joyce, Virginia Woolf, Katherine Mansfield, Elizabeth Bowen, and May Sinclair. We will examine how these authors incorporate elements of the supernatural to address themes such as memory, trauma, identity, and the boundaries of reality. Through close readings and critical analysis, students will gain an understanding of how the ghost story was adapted to reflect the complexities of early 20th-century life and thought.
Testi di riferimento Required Texts

James Joyce, Dubliners (selected stories)
Virginia Woolf, Mrs Dalloway and A Haunted House and Other Short Stories
Katherine Mansfield, The Garden Party and Other Stories (selected stories)
Elizabeth Bowen, The Demon Lover and Other Stories (selected stories)

Additional readings will be provided via the course’s online platform.

Students with disabilities
and/or with SLD who, having completed regular accreditation through SOL, have obtained access to the University services, can request the compensatory tools provided by the law (for example, textbooks in digital format; teaching materials
in accessible formats: presentations, handouts, exercise books, provided if necessary in advance of the lessons), for which see the page
https://www.unipg.it/disabilita-e-dsa
. For the request, the student is invited to contact the teacher, who will
put him in contact with the Disability and/or SLD Representative of the Department (prof. Alessandra Di Pilla:
alessandra.dipilla@unipg.it
)
Obiettivi formativi Alla fine del corso, gli studenti saranno in grado di:

Identificare e discutere le caratteristiche della "New Woman" nella letteratura inglese del XIX secolo.
Analizzare i modi in cui Austen, Bronte e Gaskell criticano e sovvertono i ruoli di genere tradizionali.
Leggere criticamente i testi primari e quelli secondari proposti.
Discutere efficacemente degli argomenti trattati siai in forma scritta che orale.
Contestualizzare la "New Woman" in un contesto storico-letterario ampio.
Prerequisiti Una compressione generale della rappresentazione della "New Woman" nella letteratura vittoriana.
Metodi didattici Lezioni frontali: ogni lezione offrirà una panoramica dei temi chiave e dei concetti correlati all’analisi in close-reading dei passi selezionati dai testi. Si ragionerà sulle scelte tematiche e stilistiche dell’autore.
Discussione: il corso prevede una partecipazione attiva degli studenti a livello di analisi e interpretazione del testo.

Ulteriori discussioni e attività volte a una più profonda comprensione dei testi via Unistudium: https://www.unistudium.unipg.it/unistudium/login/index.php nella pagina dedicata al corso di Letteratura Inglese II
Altre informazioni Students with disabilities and/or SLD: for any information on University services, consult the page https://lettere.unipg.it/home/disabilita-e-dsa and contact the Disability and/or DSA Department Coordinator (prof. Alessandra Di Pilla: alessandra.dipilla@unipg.it)
Modalità di verifica dell'apprendimento A 2500 word essay in English to be submitted at least 10 days before the exam session, and a brief oral discussion of the themes and texts explored in the course (15 minutes max). Students with disabilities and/or with SLD who, having completed regular accreditation through SOL, have obtained access to University services, can apply for compensatory tools, dispensatory measures and inclusive technologies ensured by law, to be requested and agreed with the teacher well in advance of tests and exams. For general information, consult the page https://www.unipg.it/disabilita-e-dsa and contact the Disability and/or SLD Department Coordinator (prof. Alessandra Di Pilla: alessandra.dipilla@unipg.it).

The essay accounts for 70% of the final exam result, the oral part for the remaining 30%.
Programma esteso Introduction to Modernism and the Ghost Story

Overview of Modernist literature and its themes
Introduction to the ghost story genre
James Joyce

Dubliners: "The Dead"
Discussion on memory and the supernatural in Joyce’s work
Virginia Woolf

Mrs Dalloway (selected excerpts focusing on Septimus Warren Smith)
A Haunted House and Other Short Stories: "A Haunted House"
Virginia Woolf

Continued discussion on Woolf’s use of ghostly imagery
Obiettivi Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile 4 e 5