• 14.10.2025
    Didattica

    Si avvisano gli interessati che la lezione di RAGIONERIA GENERALE E APPLICATA di Prof. Bellucci del 15 Ottobre 2025 si svolgerà come da programma nell'Aula 3 dalle 11:30 alle 13:30 e nell'Aula 6 dalle 13:30-14:30.

  • 14.10.2025
    Didattica

    Si avvisano gli interessati che la lezione della Prof. Schiuma di domani, 15 Ottobre, si svolgerà on line. Link presente su Unistudium.

  • 13.10.2025
    Didattica

    INIZIO LEZIONI - MATHEMATICAL METHODS FOR FINANCE - 15 OTTOBRE ALLE ORE 10:30 - PROF. ANGELINI DANIELE.

  • 08.10.2025
    Segreteria Didattica

    Si avvisano gli interessati, che il ricevimento della porf.ssa Boiti, di mercoledì 15 e di mercoledì 22 ottobre è anticipato, rispettivamente, a lunedì 13 e lunedì 20 ottobre, stessi orari (9-13).

  • 11.07.2025
    Segreteria Didattica

    Si pubblicano le Scadenze per le LAUREE OTTOBRE 2025 - LINK

Modelling gained university credits: mixtures vs quantile regression
Leonardo Grilli, Dept. of Statistics, Computer Science, Applications "G. Parenti", Univ. of Florence
Venerdì 27 novembre 2015, ore 12,00
Aula 202

Abstract:
The talk will consider two recent papers by Grilli, Rampichini and Varriale about modelling credits obtained by university freshmen during the first year, in order to investigate whether the pre-enrolment assessment test is an effective tool to predict student performance. Looking at data from the School of Economics of the University of Florence, it appears that gained credits is a count variable with an irregular distribution and a peak in zero. This pattern represents a challenge in statistical modelling, which is tackled using two distinct approaches: (i) a concomitant variable binomial mixture model, and (ii) a two-part model with a logit specification for the zeros, while positive values are analyzed by quantile regression for counts. The two approaches are applied to the same dataset, discussing issues of estimation and interpretation.