• 01.12.2025
    Didattica

    Si avvisano gli interessati che l'Ufficio Tirocini resterà chiuso dal 22 Dicembre al 6 Gennaio compreso.

  • 06.11.2025
    Didattica

    Si pubblica la locandina informativa sul Laboratorio Analisi dei dati per gli studenti del terzo anno: LOCANDINA

  • 03.11.2025
    Didattica

    SI PUBBLICANO LE SCADENZE PER LA PRESENTAZIONE DELLE DOMANDE DI LAUREA FEBBRAIO-MARZO 2026: LINK

  • 23.10.2025
    Segreteria Didattica

    IMMATRICOLAZIONE ALLE LAUREE MAGISTRALI A.A.2025/2026: l'avviso per l'iscrizione e il modulo per coloro che hanno la votazione alla laurea triennale meno di 90/110(va compilato a computer) è consultabile al seguente LINK

Modelling gained university credits: mixtures vs quantile regression
Leonardo Grilli, Dept. of Statistics, Computer Science, Applications "G. Parenti", Univ. of Florence
Venerdì 27 novembre 2015, ore 12,00
Aula 202

Abstract:
The talk will consider two recent papers by Grilli, Rampichini and Varriale about modelling credits obtained by university freshmen during the first year, in order to investigate whether the pre-enrolment assessment test is an effective tool to predict student performance. Looking at data from the School of Economics of the University of Florence, it appears that gained credits is a count variable with an irregular distribution and a peak in zero. This pattern represents a challenge in statistical modelling, which is tackled using two distinct approaches: (i) a concomitant variable binomial mixture model, and (ii) a two-part model with a logit specification for the zeros, while positive values are analyzed by quantile regression for counts. The two approaches are applied to the same dataset, discussing issues of estimation and interpretation.